کنترل تطبیقی

گروه کنترل تطبیقی دانشگاه فردوسی مشهد | دکتر حسینی ثانی

گروه کنترل تطبیقی دانشگاه فردوسی مشهد | دکتر حسینی ثانی

کنترل تطبیقی
طبقه بندی موضوعی

نظرسنجی

باسلام خدمت دانشجویان محترم :

باتوجه به اتمام ترم تحصیلی ، لطفا نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد درس کنترل تطبیقی (شیوه تدریس ، منبع آموزشی، تمرینات ، حل تمرین ، امتحان و ... ) بیان فرمایید.




نظرات  (۸)

  • امیر ناطقی
  • شیوه تدریس آقای دکتر در درس کنترل تطبیقی می تواند خیلی بهتر از اینها باشد.کنترل تطبیقی درس جذابی است و اگر بجای بیان یک سری فرمول در هر جلسه که باعث کسلی دانشجویان می شود،در هر جلسه یک مفهوم بیان شود و در ادامه یک مثال ساده بیان شود مفیدتر است. این روال باعث می شود دانشجویان درس را متوجه شده و دوست داشته باشند و با آن و با استاد تعامل بیشتری برقرار کنند.با صحبتی که که با چند نفر داشتم اکثرا می گفتند کلاس درس برایشان جذابیت ندارد با اینکه به نظر من این درس از جذاب ترین دروس و استاد آن توانا است.اگر بجای پاور پوینت از تخته استفاده شود و مثالها و مفاهیم در هر جلسه در همان جلسه پایان یابد کلاس می تواند جذابیت پیدا کند یعنی اگر دانشجویی درس راقبلا مطالعه نکرده باشد.در این جلسه با شروع مطلب و مفهوم و مثال متفاوت متوجه می شود. وبا آن ارتباط برقرا می کند.
    از نقاط قوت درس کنترل تطبیقی تمرین های آن(البته ساده تر شود بهتر است چون وقتی دانشجو مفهوم را بگیرد تا پایان مطلب می رود) و کلاس حل تمرین آن بود.
    از نقاط قوت کلاس استاد رابطه خوب با دانشجویان و بیان مسایل کاربردی و عملی بود.
    با تشکر
    عجیب امتحانی بود... با توجه به کلی فعالیت جانبی امیدوارم همه از این مانع سخت (این درس) عبور کنن!
    به نام خدا
    با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر، و تشکر فراوان به خاطر فرصتی که در اختیار دانشجویان قرار دادید تا بتونن شما رو نقد کنن. اینکه خودتون رو در معرض نقد دانشجویان قرار می دهید و اصرار دارید که از بچه ها فیدبک داشته باشید بدون هر گونه تعارفی عرض می کنم که این رو نشان از سعه ی صدر بی نظیر و اخلاق نیک شما می دانم. امیدوارم که بقیه اساتید هم مثل شما سعی در اصلاح شیوه تدریس خود داشته باشن. در زیر پاره ای از انتقادات و پیشنهادات صرفا از سر دلسوزی و بهبود وضعیت علمی که بعضی هاش جمع نظرات بعضی دوستان و بعضی هم نظر شخصی خودم بوده بیان کردم. امید است که اظهارات حقیر به عنوان یکی از شاگردان شما بتواند یاری دهنده ی حضرت عالی در امر تدریس باشد:
    1- عموم دانشجویان از حضرت عالی که چند ساله این درس رو دارید تدریس می کنید انتظار دارن که حاصل مطالعات و تجربیات خودتون رو در قالب اسلاید یا هر شکل دیگری براشون ارایه کنید. اما ظاهرا شما از روی اسلایدای یکی از اساتید دانشگاه خواجه نصیر (دکترصدیق) ارایه میدید. اولا به هر حال هر کسی شیوه خاص خودش رو برا تدریس داره و متناسب با این شیوه تدریس بایستی درس رو ارایه کنه. ثانیا این که شما اسم خودتون رو در انتهای این اسلایدها به جای اسم ایشون اوردین وجهه خوبی بین بچه ها شاید نداشته باشه و این به نوعی دور از انتظار یک استاد در سطح فردوسی هست
    2- مطلب دوم اینکه من به عنوان یک شاگرد از استادم انتظار دارم که برا تدریس یک برنامه منظم و تدوین شده داشته باشه. به نظر حقیر شیوه کلی در تدریس این گونه است که ابتدا بایستی یک طرح کلی از مبحث مطرح بشه. هدف هر مبحث گفته شود و بعد متناسب با هدف وارد جزییات و شیوه رسیدن به هدف شد. اما برداشت من از بعضی از مباحث این گونه بوده است که شما بدون بیان درست و دقیق طرح کلی مبحث وارد اصل و جزییات و بیان روابط ریاضی می شوید.
    3- من بین اساتید گروه کنترل استادی مث شما نیدم که این قدر سعی در اصلاح شیوه تدریس و بهبود وضعیت علمی دانشجویان داشته باشد. و این رو حاکی از دلسوزی و احساس مسولیت جنابعالی می بینم. این درست است که شما اصرار دارید که از بچه ها فیدبک داشته باشید اما بسیاری از اوقات کاملا واضح و مبرهن است که وضعیت خروجی کلاس چگونه است. این که می بینید در کلاس عموم دانشجویان ساکت نشسته اند و در بحث کلاسی شرکت نمی کنند، یا اگرسوالی از مباحث درس در کلاس مطرح می شود هیچ کس نمی تواند به سوال پاسخ دهد این خود به نوعی فیبدک می دهد(همیشه نمی توان فیدبک دقیق از خروجی داشته باشیم بلکه می توان با استفاده از رویتگر و فیلتر کالمن خروجی را تخمین زد!!!)
    4- از این که شما به عنوان تقریبا تنها استادی که در گروه کنترل دانشکده ضمن کار تدریس به فکر صنعت مملکت هستید بسیار خرسندم به همین دلیل هم من مثل بسیاری از دانشجویان جزو کسانی بودم که اولین استاد پیشنهادی برای کار پایان نامه رو جنابعالی انتخاب کردم(که البته این توفیق از من سلب شد) . باور کنید از اینکه با تمام وجود، سختی های کار صنعتی رو به جان می خرید دست بوس شما هستم. و از خدا می خواهم که همیشه در این راه استوار و ثابت قدم بمانید.اما در عین حالی که به صنعت توجه دارید نبایستی اجازه دهید که مشغله های کار صنعت شما رو از رسیدگی به امر تدریس بازدارد. خیلی اوقات اساتید نیاز به بالا بردن سطح علمی و برطرف کردن نقاط ضعف خود دارد بعضی اوقات شما در برخی از مباحث درس بعد از بیان مبحثی متوجه می شوید که اشتباه کرده اید و بعد دوباره اقدام به اصلاح آن می کنید. که البته این که اصلاح می کنید خوب است اما ما از شما انتظار داریم که آن قدر تسلط کامل داشته باشید که نیاز به اصلاح مجدد هم نباشد.
    5- خیلی اوقات حقیر احساس می کنم که در بیان مباحث درس آن انسجام و به هم پیوستگی که باید وجود ندارد.(مثلا در همین بحث فصل های آخر مثل SPRبودن و تشخیص پایداری ورودی – خروجی بودن سیستم)، که البته این برداشت من است و شاید ضعف در ضعف و پایین بودن سطح خودم باشد.
    6- شما تقریبا هر ساله برای امتحان سوالات تکراری مطرح می کردید که این خوشایند خیل عظیم دانشجویان بود! که امسال خوشبختانه یا متاسفانه این طلسم علی رغم پیشبینی های صورت گرفته شکسته شد! اینکه بعضی نمرات رو سطح پایین ببینید شاید خیلی جای تعجب نداشته باشد. سطح نمرات امسال با پارسال شاید قابل مقایسه نباشد چرا که بچه های پارسال سوالات و جواب ها رو داشتند و همون ها رو هم کپی کردن. لذا خواستم بگویم یه وقتی فک نکنید سطح علمی بچه های امسال نسبت به سالهای قبل با توجه به نمراتشون پایینه. علت تکراری نبودن سوالات بوده است!

    ببخشید از اینکه وقتتون رو گرفتم. باز هم تاکید میکنم که این نظرات شخصی من بوده است. ولی همین که به این موضوع خروجی دانشجویان توجه دارید نهایت سپاس گزاری رو دارم. و دست بوستان هستم.

    متاسفانه سطح سئوالات امتحان با زمان تخصیص داده شده به آن هیچ رابطه ای نداشت.سوالات درسطح بالا طرح شده بود و من که خیلی هاشو می تونستم حل کنم اما زمان کافی نداشتم!
    سلام جناب دکتر.
    از تمام تلاش و زحمات شما تشکر می کنم
    باتوجه به حجم بالای مطالب در امتحان امکان بخاطر سپردن و جمع بندی کامل نبود. همه ما تلاش کردیم اما واقعا بخاطر سپردن تمامی فرمولها و مطالب و روشهای حل امکان پذیر نبود.بالاخص که امتحان دقیقا از بخش های فرعی بود که انتظار طرح سوالات از ان بخش ها را نداشتیم... از این جهت خواهشمندم تاثیرامتحان را کمتر کنید تا نتایج زحمات دانشجویان در طول ترم بیشتر مدنظر باش. به هرحال همه دانشجویان مشخصه ای که برای شما در ذهن دارند کاربردی بودن دروستان بوده و از این بابت مدیون شما هستیم.تلاشتان در بهبود روش تدریس ستودنی است.لطفا کاربردهای روشها را به صورت کامل تر و در انتهای هر بخش بیان فرمایید.موفق و موید باشید
  • با عرض سلام
  • با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و آقای قربانی
    من دیدم خب چون دوستان دیگه دست به قلم شدند (دست به قلم که نه دست به تایپ!!) گفتم چون نظرات از یک بعد نباشه و هر چه نظرات بیشتر و متنوع تر باشه، دیده بهتری به شما خواهد داد، من هم چند خطی نظر خودم رو بگم. راستش من بسیار بسیار از شما سپاسگزارم که برای دانشجو ارزش قایل میشید و نظر دانشجو رو در مورد فرآیند آموزش و نحوه تدریستون میخواید برای من بسیار قابل احترام هست و ارزشمند. اساتیدی که برای دانشجو تا این حد ارزش قایل بشوند خیلی خیلی کم هستش و من در ابتدا یک تقاضایی که دارم در صورتی که امکان داره وشما چون به عنوان استاد قدرت بیشتری دارید این درخواست رو از جانب ما دانشجوها از آقای دکتر کریم پور و یا گروه برق داشته باشید که یک چنین نظر سنجیهایی رو برای اساتید ترتیب بدن. چون یک سری دغدغه رو نمیشه از طریق فرم بسیار خوب، خوب، متوسط و... انتقال داد. به هر حال چیزی که در این دانشگاه من ندیدم احترام به دانشجو بوده و ازین بابت که با این روحیه انتقاد پذیری نظر دانشجو رو میخواید از شما سپاسگزارم. علت اینکه خیلی راجع به این مطلب نوشتم این بوده که من به شخصه وقتی مثلا نسبت به یک استاد انتقاد جدی دارم،برام یک چنین فضای یک طرفه ای قابل تحمل نیست و به شدت برام دردناکه.
    در مورد تدریس نظری که دارم کلن روی تدریس از روی اسلاید هست. به نظر من اسلایدهایی که 60 70 درصد اون رو فرمول صرف تشکیل میده و در اون به صورت پشت سر هم 4 5 اسلاید یا حتی بیشتر فقط فرمول هست دانشجو رو خسته میکنه. از طرفی، بدی دیگه ای که داره اینه که مثلا یک رابطه در یک اسلاید میاد بعد در 7 تا اسلاید بعد دوباره از اون روابط قراره استفاده بشه. اونجاست که دانشجو گیج میشه. این رابطه بر چه اساسی بود و ربطش به مثلا به این قضیه چی بود. به همین دلیل از لحاظ بصری اگر این سری روابط همه کنار هم جلوی چشم دانشجو باشه قطعا این سردر گمی رو به دنبال ندارد. به همین دلیل هست که تدریس بر روی تخته راندمان بالاتری دارد. من درس کنترل دیجیتال که با شما داشتم یکی از دروس بسیار خوبی بوده که تا حالا گذروندم چون هم درسه جذابی بود برام و هم اینکه چون سر کلاس روی تخته تدریس میشد به شخصه بازده خوبی برام داشت. به همین دلیل کلا با تدریس با اسلاید اونهم درسهایی که بار فرمولی بالایی داره مخالفم. از طرفی تدریس با تخته باعث میشه که دانشجو یک بار حداقل اون فرمول یا اون رابطه رو بنویسه و همونجا از لحاظ منطقی آنالیزش کنه و این باعث ماندگاری اون مطلب در ذهن دانشجو میشه.
    من خودم امتحان رو خوب ندادم اما به نظرم آزمون، آزمون دشواری نبود. زمان یکم کم بود و سوالات زمان بر تر بودن.
    من درکل از سطح کلاس راضی بودم. مطالب تدریس شده غنی بود. حل تمرین بسیار کمک کرد به من در یادگیری. در کل نظری که دارم همون بحث تدریس با اسلاید بود که چون ارشد یکم سنگینه و دانشجوها معمولا در ارشد زمان کم دارند، فرصت اینکه مطالب رو دوباره با اون عمقی که در کلاس گفته میشه در خونه بخونن ندارن. به همین دلیل تدریس با تحته باعث میشه دانشجو دست به قلم بشه و همین موجب یادگیری بهتر و فهم بالاتر مطلب میشه.
    با سپاس


    سلام و خسته نباشید

    بابت تلاش و زحمات شما در درس کنترل تطبیقی بسیار متشکر هستیم اما حجم این درس خیلی زیاده و تنها گرفتن یک امتحان پایانی با توجه به حجم زیاد آن مناسب نیست و دانشجوها با توجه به حجم درس و زمان، مجبور به حذف یک سری قسمت‏ها شدند که متاسفانه در امتحان مطرح شدند و قادر به پاسخگویی آن قسمتها ، علی الرغم مطالعه انها در طول ترم،با توجه به زمان نبودیم. همچنین با در نظرگرقتن تلاش دانشجوها برای انجام تمرینها و زمان زیادی که برای آنها صرف کردیم اگر بارم امتحان پایانی کمتر باشد ، به تلاش دانشجو در طول ترم اهمیت بیشتری دادین و دانشجوها با علاقه بیشتر در طول ترم به تمارین میپردازند.
    با تشکر
  • حسینی ثانی
  • از دانشجویان عزیزی که با ارایه نظرات خود در جهت بهبود عملکرد این درس مرا یاری کردند صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی